Team- / Ledningsgruppsutveckling

Ledningsgruppsutveckling fokuserar på att stärka sammanhållningen, kommunikationen och effektiviteten i teamet. Syftet är att säkerställa att ledningsgruppen fungerar optimalt tillsammans, fattar välgrundade beslut och leder organisationen framåt med gemensam vision och strategi.

Förhoppningsvis har ni redan innan vårt samarbete koll på vart ni är på väg. Exempelvis vilka värderingar ni strävar mot i företaget/verksamheten och vart ni siktar mot att vara inom fem år. Har ni inte koll på detta så kommer vi behöva fördjupa oss, för att veta vad målet i horisonten är. Detta är en viktig utgångspunkt som kommer att styra inriktningen i vårt samarbete framåt.

När vi har koll på vart ni är på väg kommer vi arbeta vidare med Pousettovis Utvecklingsprocess. Här kommer vi fördjupa oss i hur ni gör idag, vilka alternativ som finns och hur ni kan arbeta vidare.

Hur gör ni idag?

När vi träffar din ledningsgrupp eller ditt team för första gången är det oerhört viktigt att skapa en stämning av ärlighet i rummet med hög psykologisk trygghet. Där alla känner sig trygga med att vara öppna och transparenta med både sina åsikter, styrkor och tillkortakommanden. Samtidigt så kommer vi oavsett vad som sägs dock använda det till att stoppa det i halsen på er senare i samtalet. Men är det inte en paradox att både ha en trygghet där ni vågar säga vad ni tycker och samtidigt kommer ni få kritik oavsett vad ni säger? Vi anser att paradoxer bör omfamnas och inte lösas, beroende på att de är just paradoxer. Just därför är det ofta vi även berättar redan inledningsvis att vi kommer stoppa det ni säger i halsen på er själva. Vi kommer få er att titta er i spegeln och med en lärandelogik kommer vi synliggöra ert nuläge med hur ni gör idag och varför ni gör som ni gör? Vi kommer ställa frågor som när vi ställt dem kommer ni inte bara tycka att frågan i sig är bra och relevant, men ni kommer även ställa er själva frågan varför har vi inte ställt oss denna fråga själva tidigare? En anledning till att ni inte har lyckats ställa er frågan tidigare är att ni saknar utifrånperspektivet, eller som en chef uttryckte det: - Det är väldigt svårt att inifrån organisationen se sig själv utifrån. Det är pousettovis här vi kommer in. Det räcker inte med att vi bara ställer frågor som får er att förstå hur och varför ni gör som ni gör. Men det är ett bra och nödvändigt fundament innan vi går vidare.

Vilka alternativ finns det?

Har vi nu koll på var vi befinner oss idag och vart vi vill ta oss kan vi börja undersöka vilka alternativ det finns för att ta oss framåt mot målet. Många ledningsgrupper vi träffar vill börja på detta steg, eller till och med efter detta steg då de tror att de redan har lösningen framåt. Om ni redan har lösningen framåt så varför kvarstår problemet och varför har ni inte redan löst det? En anledning kan vara att ni har hoppat över de första stegen och att det är svårt att själva inta ett utifrånperspektiv.

Vad är nästa steg framåt?

Nu behöver det bli action! Bra att vi inledningsvis lägger tid på att ha koll på nuläget, men så länge vi inte börjar agera annorlunda så kommer vi självklart inte heller få något annat resultat. Ska vi förändra hela företaget eller hela ledarskapet nu på en gång? Nä det är svårt. Är någonting svårt så är det ofta framgångsrikt att därför inte ta för stor tugga åt gången. Lite som att ni vet väl hur man äter en elefant? En tugga i taget förstås… ;) Vi använder oss därför här av vad vi kallar att göra konkreta justeringar. Det vi ska testa behöver bli väldigt konkret så vi förstår vad det är vi ska göra. Det behöver också vara en justering och inte en hel fundamental förändring så att vi inte tar för stor tugga åt gången. Vi tror på att ett litet träffektivt steg i rätt riktning är alltid bättre än ett stort effektivt steg åt fel håll. Här kan vår roll därför ofta bli att avgränsa er och att ni inte gör för mycket på samma gång. Om vi inte leder förvirringen Vårt svarta bälte i lärandeprocesser kommer också här väl till sin rätt då det i en förändring gäller att både omfamna och kontrollera förvirringen som krävs för att lärande och utveckling ska ske.

Gabriel Pousette